Direktlänk till inlägg 27 mars 2010

Ved siden av meg.

Av Cecilie - 27 mars 2010 00:00

I dag var det påskefrokost med alle foreldre i barnehagen. Det å dra seg unaturlig opp om morgenen for å trampe til et sirkus av småbarn, gjorde at både jeg og min kjære ikke var spesielt sosiale. Men vi satt med hver sin kaffe, ved et minimenneskebord og smilte til alle rundt oss. Det var så godt å få se hvordan datteren vår virkelig hadde det med de ansatte og de andre barna på avdelingen. Hun satt salig i armkroken til den muslimske bestemora og gomlet ost med agurk. En etter en kom alle og ga henne en ”baby-klem” for så å løpe tilbake til leken. Dyret ville så ut på egenhånd og fant en traktor, som hun dasket gjentatte ganger inn i en bokhylle. Denne stunden veide opp for alle gangene jeg har forbannet meg over at luen atter en gang er borte når jeg kommer for å hente henne. Eller at alt hun har spist på en dag er gele og møffins, fordi noen har bursdag. Jeg vet hun blir elsket og tatt vare på.

Da jeg var gravid sa jeg til meg selv at det var et menneske som skulle komme ut, ikke en eiendel. (dah!) Men overgangen var allikevel vanskelig. Hun gikk fra å vokse inni meg til å skal vokse opp ved siden av meg. Jeg vet ikke automatisk hvem hun er, jeg må hver dag bli kjent med henne på nytt og forholde meg til hvem hun er, ikke hvem jeg tror eller vil at hun skal være. Hun er fantastisk og takk og lov er det ikke bare jeg som ser det.

Jeg og hun med krøllene har mange dype diskusjoner om barneoppdragelse, helst i lys av Anna Wahlgren og han derre jule Jesper. Det vi har kommet frem til, for vi liker å finne opp dyptallerkenen på nytt, er at:

  1. Dulling er bortkastet og tullete, med mindre det er snakk om skader eller familieferier.
  2. Legg barnet til faste tider og hold en oversikt over timeantall som de sover. De kan ikke klokken, så vi kan lure dem.
  3. Gi barnet arbeidsoppgaver. Ja faktisk, de elsker å hjelpe til. De skal ikke bare være søte å se på, men være viktige for flokken.
  4. Vær KONSEKVENT, og fortell med bestemt stemme hvorfor ting må være sånn. Og ros godt når de gjør ønsket handling. (Dette gjelder også for samboere).
  5. Le og lek overdrevet mye. Humor og lek må læres på en god måte.
  6. Når barnet ikke ser forskjell på sjokolade og bæsj, så kan vi like gjerne droppe begge deler;)
  7. Få et personlig forhold til dine venners barn, slik at når alle møtes er man i en gjensidig vennegjeng.
  8. Bla bla bla…

Men for å komme tilbake til den påskefrokosten. Jeg tok meg selv i å titte på min søvnige (halvt i koma) flotte svenske. Med et smil tenkte jeg tilbake til de tusen dager siden da vi satt småtrøtte sammen i en kurvstol, under en dyne, i en hage i Tromsø og tittet på midnattsolen. Da vi gledet oss over vår første tur i butikken for å kjøpe en felles middag. Da vi drømte om ferier, jordbær og resten av sommeren. Plutselig satt vi her, med hver sin pulverkaffe, i VÅR datters barnehage. For første gang. Offentlige foreldre. Vi, mamman og pappan til det minste dyret på gulvet.

Jeg vet jeg reflekterer mye rundt hva jeg opplever og erfarer her i min verden, men hvor mange ganger tar jeg et steg tilbake kun for å nyte? For å fryse et mentalt bilde, som jeg senere kan verne om som ett av mine fineste?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilie - 14 december 2010 23:10

Har fått meg ny blogg. Kommer sikkert til å angre...men i galskapen rundt advendt bestemte jeg meg for å gå over til den norske siden. Beklager;)   studentmammablablabla.blogspot.com ...

Av Cecilie - 7 december 2010 22:41

Hvis det var meningen at vi skulle få belønning og straff i efterlivet, ja da er dette efterlivet, for hvorfor finnes det ellers latter og tårer? De ene kan ikke eksistere uten det andre. Dette er tanker jeg produserer, når jeg egentlig skulle ihug...

Av Cecilie - 16 oktober 2010 00:02


Jeg sitter her og skåler med Kalle, en av mine beste venner. Stemningen er god, som sist han var her og spiste kanelboller med Nora. Smilet er på plass og den tørre latteren får sitt innpass. Kalle er en fritenker. Jeg har fortalt han teorien min om ...

Av Cecilie - 9 augusti 2010 12:57

Plutselig ble Oslo hjemme! Da vi hoppet av toget, fra Sverige, etter endt familieferie, var min første tanke; endele heime! Osloluften slo mot meg og fylte meg med en inderlig varme(delvis fordi det var tropehett den dagen). Jeg som hardnakket har ...

Av Cecilie - 30 juli 2010 22:07

Da var seks uker med reising over. Hva har vi tatt med oss hjem, bortsett fra myggstikk og et fantastisk mønster av forskjellig skiller etter dager i sola? Hva kommer jeg til å savne etter alle turer hit og dit med uendret bagasje? Absolutt ingenting...

Presentation

Omröstning

Svar på denne setningen: Jeg har alltid villet løpe kliss naken over en drit lang blomstereng, en "windy" ettermiddag.
 eh, har ikke alle?
 Har gjort det maaaaange ganger sammen med maaaange forskjellige folk;)
 hvem løper jeg fra?
 er dessverre litt redd for å tråkke på noe ekkelt.
 blir det filmet? og får jeg penger for det?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vær Kreativ i Gjesteboka=)


Ovido - Quiz & Flashcards